OlemmeTAPAUS
Olemme pohjoismainen täyden palvelun tapahtuma- ja brändikokemustoimisto.
Me uskomme jaettujen kokemusten voimaan luottamuksen ja ihmisten välisten suhteiden rakentajana. Me teemme tapahtumista tapauksia.
POLKUMME TÄHÄN MENNESSÄ - TAPAHTUMA-JÄRJESTÄJÄ SUURELLA SYDÄMELLÄ
TAPAUS syntyi vuonna 2012 tapahtuma-alan pioneerien Timo Aallon ja Joonas Pataman toimesta. Yhtiön ensiaskelista alkaen toiminnan keskiössä ovat olleet tarjota tapahtuma-alan paras työpaikka tosiammatiilaisille, toteuttaa jokainen projekti sen koosta riippumatta tinkimättömällä laadulla ja tehdä joka päivä kaikkemme parhaan asiakaskokemuksen tuottamiseksi. Olemme tapahtumajärjestäjä, jonka toiminta on alusta alkaen ollut kansainvälistä. Olemme kasvaneet nykymittaamme ennen kaikkea asiakkaidemme ansiosta, joiden odotusten täyttämiseen ja ylittämiseen olemme kaikki sitoutuneita. Vahva yhteinen arvopohjamme, vuosien varrella hioutuneet prosessit ja jatkuva halu tehdä huomenna vielä hieman paremmin ovat tarjonneet mahdollisuuden kasvuun, niin henkilöstöllemme, asiakkaillemme, kuin yrityksellemmekin. Teemme tapahtumista tapauksia!
Mitä tapahtumajärjestäjä tekee?
Tapahtumajärjestäjä on taho, joka sananmukaisesti järjestää tapahtumia. Meillä Tapauksella tapahtumien järjestämiseen suhtaudutaan intohimolla ja kokonaisvaltaisesti – jokainen tapahtuma on uniikki mahdollisuus kohdata asiakkaat, kuluttajat, sidosryhmät tai oma henkilökunta. Meidän tavoitteemme tapahtumajärjestäjänä on, että asiakkaamme saa tapahtumasta irti sen täyden potentiaalin ja vieraat saavat tavoitellun kokemuksen. Tapahtumajärjestäminen ei merkitse meille vain järjestämistä, vaan kokonaisuuden hallintaa.
Kokonaisvaltaista tapahtumajärjestämistä
Varsinainen tapahtuma on usein vain yksi – tunteja, päiviä tai jopa viikkoja kestävä hetki, mutta tapahtuman elinkaari alkaa jo reilusti ennen itse tapahtumaa. Me osallistumme tapahtumajärjestämiseen aikaisessa vaiheessa varmistamalla, että jo kutsuprosessi on onnistunut osa tapahtumaa ja että tapahtumalla on mitattavat tavoitteet. Olemme myös mukana matkassa kun viimeinen vieras on lähtenyt, tapahtumatilan ovet sulkeutuneet ja on aika mitata ja arvioida mitä tapahtumalla saatiin aikaiseksi.
Asiakkaanamme voit olla varma siitä, että halutessasi saat meiltä avaimet käteen -ratkaisun – ensimetrien tilavarauksista aina tapahtuman palautepalaveriin saakka.
Tapahtumapalvelumme tapahtumajärjestäjänä ovat kokonaisvaltaiset: meiltä löytyy ammattiosaajia tapahtumamarkkinoinnin strategiseen hyödyntämiseen, tukea tapahtumien tavoiteasetantaan sekä sisällölliseen suunnitteluun ja pystymme toteuttamaan kaikki tarvitsemanne tapahtumasisällöt niin brändillisesti kuin viestinnällisesti korkealaatuisesti. Kun on tarve uudistaa, innovoida tai vaikuttaa voit luottaa siihen, että meiltä löytyy siihen keinot.
Näiden lisäksi rooliimme tapahtumajärjestäjänä sisältyy tietenkin kaikkien tarvittavien tilojen, tarjoilujen, viihdykkeiden, puitteiden ja logistiikan huolellinen suunnittelu, organisointi ja kokonaisuuden toteuttaminen.
Tapahtumia moneen eri lähtöön
Järjestämme tapahtumia kuluttajille, asiakkaille, henkilökunnalle, jälleenmyyjille ja yhteistyökumppaneille, mutta myös pienemmille tiimeille, kuten erityisvieraille, sidosryhmille ja yleisöille. Ratkaisumme ovat asiakkaillemme toimialariippumattomia, mutta pidämme itsemme oman toimialamme aallon harjalla ja tarjoamme aina asiakkaan brändiin ja viestiin räätälöityjä tapahtumaratkaisuja. Kädenjälkemme näkyy tapahtumatiloissa, messuilla, asiakasyrityksen omissa tiloissa, ulkosalla, stadioneilla, saleissa ja enenevissä määrin myös pysyvissä, kokemuksellisissa tiloissa.
Tapahtumajärjestäjä Tapauksen arvot
Tapauksen arvot ovat aito yhteinen perusta toiminnallemme, joihin on helppo sitoutua myös siksi, että ne ovat yhdessä määriteltyjä. Arvot ohjaavat toimintaamme etenkin silloin, kun olemme epävarmoja siitä, miten hetkessä tulisi toimia. Arvomme on helppo muistaa neljästä R-kirjaimesta:
Ryhmähenki – Me ennen minua
ME on vahvin sana, jonka tiedämme. ME tulee aina ennen minua. Yhdessä jaamme kuormaa ja juhlimme onnistumisia. Yhdessä menestymme asiakkaidemme ja toimittajiemme kanssa.
Rohkeus – Huomenna rohkeammin
Meillä on rohkeutta keksiä ja kokeilla aina jotain uutta. Puhumme suoraan, otamme vastuuta ja seisomme sanojemme takana.
Rakkaudesta lajiin – Rajattomalla intohimolla
Meitä ajaa rakkaus lajiin – Intohimo työhömme, jokaiseen projektiin ja sen jokaiseen yksityiskohtaan. Annamme aina kaikkemme, sillä meille työ ei ole vain työtä.
Reliabiliteetti – Aina läsnä
Reliabiliteetti eli luotettavuus on työmme perusta. Se koostuu tuhansista pienistä asioista, joka ainoana päivänä. Olemme tapahtumajärjestäjä, joka pitää lupauksensa. Ja mitä tahansa tapahtuukin, ketään ei jätetä yksin.
Olemme edelläkävijöitä vastuullisuudessa
Luomme liikettä ilmastotoimille tapahtuma-alalla
Oman osuutemme kantaminen on vasta alkua. Olemme sitoutuneet olemaan Pohjoismaiden vastuullisin ja kestävin tapahtumajärjestäjä. Pohjautuen YK:n globaaleihin periaatteisiin ja selkeään etenemissuunnitelmaan, kestävyys on integroitu kaikkiin tapahtumasuunnittelumme ja tapahtumatuotantojemme osa-alueisiin. Tavoitteenamme on johtaa tapahtumamarkkinointialaa eteenpäin. Teemme sen jatkuvasti kouluttamalla, ohjaamalla ja haastamalla työntekijöitämme, asiakkaitamme ja kumppaneitamme kestävämpään kehitykseen. Osoituksena tästä LIWLIG-konserni on saanut EcoVadis-sertifikaatin sekä pronssimitalin kestävän kehityksen työstä. EcoVadis on maailman suurin kestävän kehityksen arviointijärjestelmä, joka kattaa ympäristön, työolosuhteet, ihmisoikeudet, etiikan ja kestävän hankinnan kaltaiset kestävyyden alueet. EcoVadis suorittaa todisteisiin perustuvia arvioita yritysten hallintajärjestelmistä näillä neljällä alueella, ja tällä hetkellä heidän alustallaan on yli 75 000 yritystä. LIWLIGin kestävän kehityksen arvosana vuodelle 2022 on palkittu pronssimitalilla. Sijoitus asettaa konsernin parhaiden 50 prosentin joukkoon sertifioiduissa yrityksissä. Lue lisää täältä.
Tiedon kautta voimme muuttaa toimintatapojamme
Voimme vaikuttaa monella tasolla. Tekemällä oikeita valintoja tapahtumasuunnittelussa tapahtumatuotannon, kuljetuksen ja kulutuksen suhteen, niin sisäisesti kuin asiakasprojekteissammekin, voimme tehdä suurimman eron ilmaston ja ympäristön hyväksi. Olemme tapahtumajärjestäjä, joka työskentelee aktiivisesti vähentääkseen omien tapahtumatuotantojensa negatiivista ympäristö- ja ilmastovaikutusta ja pyrimme kestävään energian ja muiden resurssien hallintaan. Tätä varten huomioimme tapahtumasuunnittelussa seurannan ja mitattavat tavoitteet, joita jatkuvasti arvioidaan ja tarkastellaan.
Matkalla kohti hiilifiksumpia tapahtumia
Ympäristö- ja ilmastovaikutuksia punnitaan aina pitkäaikaisen kestävän tuloksen rinnalla, kun ehdotamme viestintäkeinoja, kohderyhmiä, sijaintia sekä kuljetus- ja tuotantotapoja. Hyvän tapahtumasuunnittelun ja selkeiden tarkistuslistojen avulla kuljetuksia voidaan vähentää ja kierrätystä tuotannoissa voidaan priorisoida. Näin tapahtumajärjestäjä voi vaikuttaa resurssien säästöön ja projektien ympäristövaikutusten minimoimiseen.
Vastuullinen tapahtumajärjestäjä - CO2-laskuri tapahtumille
CO2-laskuri auttaa tapahtumajärjestäjiä tunnistamaan tapahtumiensa ilmastovaikutukset ja tekemään oikeita valintoja. Laskettuja arvoja on tarkoitus käyttää ohjeina ja kiinnittää huomiota tapahtumatuotannon ilmastovaikutuksiin. Ilmastovaikutuksiin voi vaikuttaa valinnoilla: minimoimalla matkustamisen, etäisyydet sekä materiaalien ja energian kulutuksen. Hyvä ilmapiiri ja ihmisten kohtaaminen eivät aiheuta lainkaan päästöjä. Tapahtumatoimisto TAPAUS ehdottaa päästöjen kompensointia kaikille asiakkaillemme jokaisen projektin yhteydessä.
Choose country
Keitä tulee ja mistä?
Ensin arvioidaan kuinka monta ihmistä ja mistä tapahtumaan saavutaan. Valitse joko hlömäärä tai %.
% | Osallistujamäärä | Ja tekevät keskimääärin X kilometrin mittaisen edestakaisen matkan per henkilö | joista muodostuu seuraavat päästöt | ||
joista | saapuu päästöttömästi | ||||
joista | saapuu paikkakunnan julkisilla kulkuvälineillä | ||||
joista | saapuu toiselta paikkakunnalta bussilla | ||||
joista | saapuu toiselta paikkakunnalta junalla | ||||
joista | saapuu toiselta paikkakunnalta autolla | ||||
joista | saapuu laivalla | ||||
joista | saapuu lentäen alle 463 km | ||||
joista | saapuu lentäen 463-3 700 km | ||||
joista | saapuu lentäen yli 3 700 km | ||||
joista | saapuu lentäen yli 3 700 km business luokassa | ||||
Yhteensä CO₂e kg |
Merkkaa tilan koko | m² | |
Ja käyttöaika | tuntia | |
Yhteensä CO₂e kg |
USA:n ja Euroopan tiedossa olevien maiden hotelliöiden kuormituksen keskiarvo | ||
Yhteensä | henkilöä | |
yöpyy | yötä per henkilö | |
Total CO₂e kg |
Kirjaa montako ateriaa osallistujat nauttivat tapahtumassa:
Ateriaa per henkilö | |||
% | |||
joista | % on täysin vegaanista | ||
joista | % on kasvisruokaa sisältäen maitotuotteita | ||
joista | % sisältää kalaa, kanaa tai porsasta | ||
joista | % sisältää nautaa | ||
joista | % sisältää lammasta | ||
joista | % sisältää riistaa | ||
joista | % sisältää poroa | ||
Yhteensä CO₂e kg | |||
Osallistujat nauttivat tapahtumassa | |||
suolaista lihaa sisältävää välipalaa per henkilö | |||
suolaista tai makeaa kasvisvälipalaa per henkilö | |||
kuppia kahvia per henkilö | |||
kuppia teetä per henkilö | |||
0,33l tuoppia olutta per henkilö | |||
12cl lasia viiniä per henkilö | |||
drinkkiä per henkilö. Laskelman perustana käytetty giniä. | |||
Yhteensä CO₂e kg |
Tapahtumasta muodostuu seuraavia jätejakeita kiloina:
kg biojätettä | ||
kg energiajätettä | ||
kg pahvia ja kartonkia | ||
kg paperia | ||
kg lasia | ||
kg metallia | ||
kg sekajätettä polttoon | ||
kg muovia | ||
kg rakennusjätettä | ||
Yhteensä CO₂e kg |
Kohtaamisen ilmastovaikutus
Vertailukohde: Keskivertosuomalaisen hiilijalanjälki on 10 300 kg CO₂e vuodessa.
Tulokset | |
Yhteensä CO₂e kg | |
Yhteensä CO₂e t | |
CO₂e per kävijä | |
Price of compensation € |
Laskuri antaa viisinkertaisen päästökompensaatioarvion, perustuen Tricoronan toimintaan.
Kulkeminen
- Saapuu samalta paikkakunnalta päästöttömästi
- Päästökerroin: 0,00 CO2ekv (g/hkm)
- Lähde: WWF ilmastolaskuri: SUOMI/FINLAND: VTT Lipasto 2018 - Saapuu bussilla
- Päästökerroin: 65,00 CO2ekv (g/hkm)
- Lähde: WWF ilmastolaskuri: SUOMI/FINLAND: VTT Lipasto 2018 - Saapuu junalla
- Päästökerroin: 1,68 CO2ekv (g/hkm)
- Lähde: VR GROUP Vuosiraportti 2018, Toimintakertomus ja tilinpäätös - Saapuu autolla
- Päästökerroin: 163,00
- CO2ekv (g/km) Lähde: WWF ilmastolaskuri: SUOMI/FINLAND: VTT Lipasto 2018 - Saapuu laivalla
- Päästökerroin: 553,2 gCO2/pkm
- Päästökerroin: 553,2 gCO2/pkmhttp://lipasto.vtt.fi/yksikkopaastot/henkiloliikenne/vesiliikenne/autolautta.htm - Saapuu lentäen alle 463 km
- Päästökerroin: 348,0 gCO2/pkm
- Lähde: Defra 2020 Aviation Factors - Business Class with RFI 2,5, WTT included: https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse-gas-reporting-conversion-factors-2020 - Saapuu lentäen 463-3 700 km
- Päästökerroin: 218,0 gCO2/pkm
- Lähde: Defra 2020 Aviation Factors - Business Class with RFI 2,5, WTT included: https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse-gas-reporting-conversion-factors-2020 - Saapuu lentäen yli 3 700 km
- Päästökerroin: 208,0 gCO2/pkm
- Lähde: Defra 2020 Aviation Factors - Business Class with RFI 2,5, WTT included: https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse-gas-reporting-conversion-factors-2020
Tilat ja majoitus
- Tilan käyttö
- Päästökerroin: 3,5 CO2ekv g/€m2/h
- Lähde: Helsingin yliopiston hiilijalanjälkilaskuri järjestöille. Hotellin päästökerroin. Laskurin lähde: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10138/41435/Raportti_B85_Kurnitski.pdf?sequence=4 - Hotelli
- Päästökerroin: 23 CO2ekv kg/hotelliyö. Hotelliyön päästöt kg, keskiarvo.
- Lähde: Hotel Footprint 2020. Saatavilla:https://www.hotelfootprints.org/footprinting
Ruokailu
- % on täysin vegaanista
- Päästökerroin: 800 CO2ekv (g/annos)
- Lähde: Helsingin yliopiston hiilijalanjälkilaskuri järjestöille: Saarinen ym. 2011 - % on kasvisruokaa sisältäen maitotuotteita
- Päästökerroin: 1005 CO2ekv (g/annos)
- Lähde: Helsingin yliopiston hiilijalanjälkilaskuri järjestöille: Saarinen ym. 2011 - % sisältää kalaa, kanaa tai porsasta
- Päästökerroin: 1741 CO2ekv (g/annos)
- Keskiarvo kala, kana ja porsas annoksista
- Lähde: Helsingin yliopiston hiilijalanjälkilaskuri järjestöille: Saarinen ym. 2011 - % sisältää nautaa
- Päästökerroin: 3467 CO2ekv (g/annos)
- Lähde: Helsingin yliopiston hiilijalanjälkilaskuri järjestöille: Saarinen ym. 2011 - % sisältää lammasta
- Päästökerroin: 7840 CO2ekv (g/annos)
- Lähde: Open CO2: EWG (Environmental Working Group), Meat Eater’s Guide to Climate Change + Healt - % sisältää riistaa
- Päästökerroin: 22,2 CO2ekv (g/annos)
- Lähde: Luke: Hartikainen ja Pulkkinen 2016: Summary of the chosen methodologies and practices to produce GHGE-estimates for an average European diet - % sisältää poroa
- Päästökerroin: 14 CO2ekv (g/annos)
- Lähde: Hietala, Kurppa ja Silvenius: Environmental impacts of reindeer meat - LCA analysis of Finnish production. 2015. Saatavilla: https://www.researchgate.net/publication/295800811_Environmental_impacts_of_reindeer_meat_-_LCA_analysis_of_Finnish_production
Osallistujat nauttivat tapahtumassa
- suolaista lihaa sisältävää välipalaa per henkilö
- Päästökerroin: 217 CO2ekv (g/annos) Käytetty oletuksena kinkkusämpylää.
- Lähde: Helsingin yliopiston hiilijalanjälkilaskuri järjestöille mukaan: Hartikainen & Pulkkinen 2017 - suolaista tai makeaa kasvisvälipalaa per henkilö
- Päästökerroin: 146,4 CO2ekv (g/annos) Käytetty oletuksena kasvissämpylän ja leivonnaisen kerkiarvoa.
- Lähde: Helsingin yliopiston hiilijalanjälkilaskuri järjestöille mukaan: Hartikainen & Pulkkinen 2017
Juomat
- kuppia kahvia per henkilö
- Päästökerroin: 600,00 CO2ekv (g/annos)
- Lähde: Helsingin yliopiston hiilijalanjälkilaskuri järjestöille: Hartikainen & Pulkkinen 2016 - kuppia teetä per henkilö
- Päästökerroin: 300,00 CO2ekv (g/annos)
- Lähde: Helsingin yliopiston hiilijalanjälkilaskuri järjestöille: Hartikainen & Pulkkinen 2016 - 0,33l tuoppia olutta per henkilö
- Päästökerroin: 0,54 kg/l
- PLähde: Open CO2: Panimoliitto 2018 - 12cl lasia viiniä
- Päästökerroin: 1,28 kg/per 0,75l litran viinipullo
- Lähde: Open CO2: Sestra - drinkkiä. Laskelman perustana käytetty giniä.
- Päästökerroin: 0,07 kg/40cl giniä
- Lähde: Open CO2: Diageo
Jätteet
- kg biojätettä
- Päästökerroin: 69,00 gCO2 eq/kg
- Lähde: WWF ilmastolaskuri: SUOMI/FINLAND: Henna Teerihalme. 2018. HSY. Henkilökohtainen tiedonanto. - kg energiajätettä
- äästökerroin: 410,00 gCO2 eq/kg
- Lähde: WWF ilmastolaskuri: SUOMI/FINLAND: Henna Teerihalme. 2018. HSY. Henkilökohtainen tiedonanto. - kg pahvia ja kartonkia
- Päästökerroin: 60,00 gCO2 eq/kg
- Lähde: WWF ilmastolaskuri: SUOMI/FINLAND: Henna Teerihalme. 2018. HSY. Henkilökohtainen tiedonanto. - kg paperia
- Päästökerroin: 1050,00 gCO2 eq/kg
- Lähde: WWF ilmastolaskuri: SUOMI/FINLAND: Henna Teerihalme. 2018. HSY. Henkilökohtainen tiedonanto. - kg lasia
- Päästökerroin: 570,00 gCO2 eq/kg
- Lähde: WWF ilmastolaskuri: SUOMI/FINLAND: Henna Teerihalme. 2018. HSY. Henkilökohtainen tiedonanto. - kg metallia
- Päästökerroin: 130,00 gCO2 eq/kg
- Lähde: WWF ilmastolaskuri: SUOMI/FINLAND: Henna Teerihalme. 2018. HSY. Henkilökohtainen tiedonanto. - kg sekajätettä polttoon
- äästökerroin: 410,00 gCO2 eq/kg
– Lähde: WWF ilmastolaskuri: SUOMI/FINLAND: Henna Teerihalme. 2018. HSY. Henkilökohtainen tiedonanto. - kg muovia
– Päästökerroin: 70,00 gCO2 eq/kg
– Lähde: WWF ilmastolaskuri: SUOMI/FINLAND: Henna Teerihalme. 2018. HSY. Henkilökohtainen tiedonanto. - kg rakennusjätettä
– Päästökerroin: 100,00 gCO2 eq/kg
– Lähde: HSY
REUSE RATE messutuotannoissa
Messuihin osallistuminen on tapahtumamarkkinoinnin näkökulmasta suuri investointi yritykselle. Intensiivisten päivien jälkeen messukeskuksessa energiat voivat olla vähissä, mutta lupaavien liidien määrä odottaa. Ansaitun levon jälkeen on aika tutkia messujen tuloksia. Sitä ennen messuosasto täytyy kuitenkin purkaa, ja tällä osalla on valitettavasti huono maine roskien lisääjänä ja kertakäyttökulttuurin ilmentäjänä.
REUSE RATE
Yhdessä CO2-laskurimme kanssa Reuse rate ohjaa toimintaamme ja tekee vastuullisuudesta toimintatapamme asiakkaidemme kanssa. TAPAUS-tiimissämme tiedämme, mitä neuvoja antaa yksittäisen messuosaston ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Tunnemme kansainvälisesti hyväksytyt ja sertifioidut materiaalit ja suosimme tapahtumamarkkinoinnissa digitaalisia pintoja.
Esimerkiksi suunnitellessamme messuosastoa voimme ottaa jo huomioon seuraavat ja sitä seuraavat messut – ja optimoida näin materiaalien uudelleenkäyttöä. Paras lopputulos saavutetaan, kun kestävyys on mukana jo projektin alussa.
Siivous, uudelleenkäyttö, kierrätys, kompensointi ja parantaminen
Sitoudumme tapahtumajärjestäjänä jättämään asiat parempaan kuntoon kuin ne olivat ennen saapumistamme. Tämä tarkoittaa siivoamista tapahtumiemme jälkeen, ylimääräisen ruoan jakamista hyväntekeväisyyteen ja vaikkapa käyttämättömien työpaja-tussien lahjoittamista paikalliselle päiväkodille. Viimeisenä vaihtoehtona kaiken jälkeen on kompensointi. Pohjoismaissa kumppanimme on ATMOZ Consulting, ja kompensaatiomme suunnataan aurinkosähkön rakentamiseen.
Oppaat
Laadukkaasti tehty tapahtumatuotanto vaatii osaamista. Hyödynnä ammattilaistemme kokemus ja lue parhaat vinkit ilmaisista oppaistamme. Kaikki oppaamme löydät täältä.
LIWLIG - POHJOISMAINEN TAPAHTUMAMARKKINOINTITOIMISTO // SUOMI - RUOTSI - NORJA - TANSKA - GLOBAALI // ME TEEMME TAPAHTUMISTA TAPAUKSIA
YHTEYSHENKILÖT
SUOMI / TAPAUS
KANSAINVÄLINEN MYYNTI
RUOTSI / EVENTYRNINEYARDS
NORJA / 6.SANS
TANSKA / WELCOME
NORJA / GYRO