fbpx

Hybriditapahtuma on kuin EM-futisottelu: yksi tapahtuma, jossa on ainutlaatuiset sisällöt kahdelle eri yleisölle

Kun koronarajoitukset hellittävät, moni haluaa tietää, miten fyysisiin tapahtumiin saadaan etäosallistujat mukaan mahdollisimman laadukkaasti ja vuorovaikutteisesti. Tässä tiivistelmä Arttu Kallion, Tapauksen suunnittelujohtajan johdatuksesta Noste-virtuaalitapahtumassa siihen, mitä hybriditapahtumat ovat ja mitkä 5 tekijää takaavat niiden onnistumisen. Noste-tapahtumatallenteen voit katsoa täältä.

“Hybriditapahtuma ei ole vain lavapuheenvuorojen striimausta staattisen kameran avulla etäosallistujille. Hybrideissä tärkeintä on luoda yhtenäinen osallistujakokemus, ja samalla ymmärtää fyysisen ja etäosallistumisen erilaisuus – kuten televisioidussa jalkapallo-ottelussa. Ottelussa on yksi sisältö, mutta kaksi erilaista elämystä ja yleisöä: televisiokatsojat kotikatsoimoissa ja stadionyleisö paikan päällä.

Stadionyleisö nauttii kentän live-tilanteista, mukaansatempaavista tunteista, fanikatsomon kannustushuudoista, hot dogeista ja katkeamattomista virikkeistä puoliajasta huolimatta.

Television katsojat taas pääsevät kokemaan liikkuvia kamera-ajoja, tarkennuksia maalintekijän voitonriemuisiin kasvoihin, uusintoja maalipotkuista sekä tunnelmaa tiivistävää selostusta, joka poimii pienimmätkin yksityiskohdat ja taustatiedot kokonaisvaltaiseksi elämykseksi. Television etäosallistumisen kruunaa puoliajan studioanalyysit, joissa pureudutaan pelikuvioihin, dramaattisimpiin tilanteisiin ja pelaajien taituruuteen.”

Kun mietit oman yrityksesi hybriditapahtumia, poimi nämä tosielämän opit ja jalkauta ne tapahtumakumppanisi kanssa tapahtuman tavoitteisiin, konseptiin, sisältöön ja toteutukseen.

5 vinkkiä onnistuneeseen hybriditapahtumaan:

  1. Osallistujien tasavertaisuus: Etäosallistuja ei ole vain toisarvoinen osallistuja, vaan hybriditapahtuma tulee suunnitella ja toteuttaa niin, että kaikki osallistujat saavat tapahtumallisen elämyksen osallistumistavasta riippumatta. 
  2. Etäosallistujien virtuaalilähetyksen oma juontaja, joka johdattelee etäosallistujat fyysisen tapahtuman tunnelmiin sekä lavalla että erityisesti yleisön joukossa.
  3. Nosta etäosallistujat esille: näytä, havainnoillista tai kuvita, ketkä kaikki ovat myös tapahtumassa mukana. Etäosallistujien esiinnostaminen luo fiilistä yhdessä jaetusta kokemuksesta sekä yhteisöllisyydestä.
  4. Luo fyysisen tapahtuman tauoille sisältöä, joka varmasti pitää etäosallistujat linjoilla sekä syventää livesisältöä. Kuten jalkapallon EM-studiossa, joissa puoliajalla asiantuntijat analysoivat kentän tapahtumia, voi virtuaalilähetyksen juontaja fyysisen tapahtuman tauolla haastatella asiantuntijoita keynotepuhujien pääviesteistä tai paneelikeskustelijoiden näkemyksistä.
  5. Vuorovaikutus: tasapuolinen mahdollisuus vuorovaikutukseen synnyttää tunteen yhdessä jaetusta kokemuksesta. Vuorovaikutus voi tapahtua kaikkien käyttämän mobiilichatin avulla, josta juontaja poimii kysymykset lavaesiintyjille tai live- ja digitaalisista ryhmähuoneissa, joissa voi käydä yksityiskohtaisempaa keskustelua. Mahdollisuuksia on paljon eri yleisöjen yhdistämiseksi samojen vuorovaikutustyökalujen ääreen.

Haluatko kuulla lisää hybriditapahtumista tai kysyä ehdotusta teille sopivasta toteutuksesta? Ota yhteyttä Tapauksen kaupalliseen johtajaan Hannu Takalaan.

Copyright © 2021 TAPAUS