Vaikuttaja- ja mediatapahtumat – entistä tuloksellisempia kohtaamisia

TAPAUS perusti huhtikuussa 2019 uuden Vaikuttaja- ja mediatilaisuudet -liiketoiminta-alueen, jonka vetäjänä on aloittanut markkinointiviestinnän pitkän linjan ammattilainen Hanna Laakkonen.

Tapauksen asiakkuusjohtajana Hanna tulee palvelemaan erityisesti yritysten viestintä- ja markkinointiosastojen sekä viestintätoimistojen tarpeita laadukkaiden vaikuttaja- ja mediatilaisuuksien suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Vaikuttaja- ja mediatilaisuudet ovat luonnollinen jatko Tapauksen palveluvalikoiman kasvulle.

Laadukkaille mediatilaisuuksille ja vaikuttaville kohtaamisille, on nyt kysyntää, koska yritysten ja brändien täytyy luoda entistä vahvempi yhteys bloggaajiin, vloggaagiin sekä toimittajiin ansaitun näkyvyyden saavuttamiseksi. Emme halua astua viestintätoimistojen varpaille, vaan tavoitteenamme on palvella heitä entistä paremmin, Hannan osaamisen avulla.

Hanna, kerro vähän enemmän taustoistasi

Minulle on kertynyt yli 15 vuoden kokemus yritys- ja kuluttajaviestinnän suunnittelusta sekä toteutuksesta. Viimeiset 12 vuotta vierähtivät viestintätoimistossa, jossa vastasin isojen kuluttajabrändiasiakkuuksien johtamisesta sekä markkinointiviestinnän konsepti- ja kampanjasuunnittelusta. Ennen toimistouraani työskentelin Nokian yritysviestinnässä sekä tapahtumamarkkinointiyritys Elämystaikureissa. Opin tuolloin tapahtumamarkkinoinnin perusteet ja olen soveltanut niitä oppeja viestintäalalla. Siksi media- ja vaikuttajatilaisuuksista on tullut erikoisalaani.

Mikä sai sinut siirtymään takaisin tapahtuma-alalle?

Olen pitkään ihaillen seurannut Tapauksen tuottamia tapahtumia sekä edelläkävijyyttä työnantajamielikuvan ja innostavan työkulttuurin luomisessa. Vuosien kokemus media- ja vaikuttajatilaisuuksien parissa on vahvistanut käsitystäni siitä, ettei mikään muu markkinointiviestinnän keino välitä yrityksen viestejä, vahvista brändimielikuvaa ja sitouta yhtä voimakkaasti kuin laadukkaasti suunniteltu ja tuotettu tilaisuus. Koska TAPAUS on paras alallaan, halusin ehdottomasti tulla tänne, jotta voimme toteuttaa Suomen parhaita kohtaamisia brändien, toimittajien sekä vaikuttajien välille.

Mitä oppeja aiot tuoda tapahtumien suunnitteluun viestintätoimistovuosiltasi?

Opin vuosia sitten arvostamaltani viestintägurulta, että markkinointiviestinnän suunnittelussa tärkeintä on aina palata peruskysymyksen ääreen: Mitä haluamme sanoa, kenelle ja miten.

Media- ja vaikuttajatilaisuuksien kohdalla kyse on siitä, että luodaan elämys ja kohtaaminen, joiden avulla brändin tai yrityksen strategia, tavoitteet ja viestit saadaan elämään. Puhuttelemaan ja kolahtamaan niin, että toimittaja tai vaikuttaja haluaa kirjoittaa pääviesteistä lehteen, blogiin tai julkaista sosiaalisessa mediassa tai vlogata.

Parhaassa tapauksessa vaikuttajasta tulee brändilähettiläs, joka haluaa puhua yrityksen tai tuotteen puolesta, koska tilaisuuden välittämät pääviestit ja brändiarvot ovat vakuuttaneet hänet.

Jotta pääviestit saadaan vaikuttavasti kommunikoitua, pitää kaikkien tilaisuuden osa-alueiden välittää pääviestejä ja noudattaa yhtenäistä konseptia: tilan, visuaalisen ilmeen ja sisustuksen, tarjoilujen, puheenvuorojen sekä presentaatioiden ja yleisen ilmapiirin. Erityisesti laadukkaat puheenvuorot, joista vaikuttajat saavat ainutlaatuista ja uutta tietoa, ovat avainroolissa.

Tässä kaikessa onnistutaan, kun ”mitä, kenelle ja miten” -kysymysten vastaukset pidetään kirkkaana mielessä koko suunnittelu- ja tuotantoprosessin ajan.

Mitä Tapauksen erityisosaamista aiot hyödyntää vaikuttaja- ja mediatilaisuuksien toteutuksessa?

TAPAUS käyttää B2B- ja kuluttajatapahtumatuotannoissa todella paljon resursseja asiakkaan tapahtumapolun suunnitteluun. Koko ketju tapahtuman markkinoinnista tai kutsuprosessista aina siihen hetkeen, kun asiakas palaa kotiin, on mietitty tarkkaan. Tämä on mielestäni yksi merkittävimmistä perusasioista, jonka avulla vaikuttaja- ja mediatilaisuuksistakin voi tehdä vielä vaikuttavampia. Toimittajat, bloggaajat ja muut vaikuttajat ovat vaativa kohderyhmä, koska heitä lähestytään koko ajan mitä houkuttelevimmilla kutsuilla. Siksi heidän kokemuspolkunsa ensimmäisestä lähestymisestä tilaisuuden jälkihoitoon täytyy olla huippuunsa hiottu ja mietitty.

Anna esimerkkejä, minkälaisten projektien kanssa sinä pystyt auttamaan

Minuun kannattaa olla yhteydessä, jos haluat tavoittaa vaikuttajia ja toimittajia tilaisuuksien tai bränditekojen avulla. Esimerkiksi lehdistötilaisuudet, medialanseeraukset, tuote- ja brändilanseeraukset, vuositeeman julkistukset, bloggaajatilaisuudet ja -yhteistyöt ovat ydinosaamistani.


Voimmeko auttaa sinua vaikuttaja- ja mediatilaisuuksien suunnittelussa ja toteuttamisessa? 
Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Hanna Laakkonen
Account Director
hanna.laakkonen@tapaus.fi
+358 45 120 6767

Copyright © 2019 TAPAUS