fbpx

Tapahtumien tulevaisuus ei ole koskaan näyttänyt näin lupaavalta

Virtuaalitapahtumista kootut opit, globaali digiloikka ja uudet työkalut kasvattavat kohdeyleisöjen saavutettavuutta samalla, kun pääsemme taas kohtaamaan fyysisesti. Tuloksena ovat asiakaslähtöiset, sisällöllisesti laadukkaammat hybriditapahtumat ja -messut, jotka ovat sekä paikallisia että globaaleja, turvallisia että vuorovaikutteisia.

Tapaus järjesti virtuaalisen Noste-asiakastapahtuman kesäkuussa 2021, tavoitteena katsoa kohti alkavan syksyn tapahtumia ja niiden mahdollisuuksia. Nosteessa puheenvuoron saivat Tapauksen omat asiantuntijat sekä asiakkaat Telialta, Solitalta ja Nesteeltä. Lisänäkemystä tapahtumien mahdollisuuksista toivat yllätysvieraat: näyttelijä-juontaja-yrittäjä Jarkko Tamminen sekä Nordic Business Forumin Hans-Peter Siefen. 

Nosteen yhteenvetona voisi kiteyttää, että tapahtumien uudet mahdollisuudet syntyvät näistä elementeistä:
1. Hybrideistä eli tasavertaisesta tapahtumakokemuksesta etä- ja lähiyleisölle 

2. Laadukkaammasta sisällöstä ja laajemmasta digitaalisesta jalanjäljestä 

3. Mahdollisuudesta valita osallistustapa ja -aika etä-, lähi-, tai sateellittiosallistumisena

4. Tuloksellisemmasta vuorovaikutuksesta, joka luo suurempia kontaktimääriä

5. Sisäisten sidosryhmien sitouttamisesta ulkoisen onnistumisen takaamiseksi

6. Terveysturvallisuussuunnitelmasta, joka huomioi eri skenaariot, rakentuu kerroksittain eri varotoimista ja mukautuu yllättäviin tilanteisiin.

Virtuaalitapahtumien opit: digitaalisuus lisää tapahtumien asiakaslähtöisyyttä, tuottaa laadukkaita kontakteja ja vaatii panostamista sisältöihin

Nosteen mielenkiintoisinta antia oli Tapauksen asiakkaiden, Telian markkinointiviestintäpäällikkö Mia Uiton ja Solitan kansainvälisen kasvun ja markkinoinnin johtajan Peter Barkman haastattelut virtuaalitapahtumien opeista. Kumpikin yritys heittäytyi koronan myötä rohkeasti ja ensimmäisten joukossa kokeilemaan digitaalisia toteutuksia: Solita & TAPAUS toteuttivat yhden Suomen ensimmäisistä isoista B2B-virtuaalitapahtumista heti maaliskuussa 2020 ja Telia & TAPAUS puolestaan loivat erittäin tuloksellisen virtuaalisen B2B-asiakastapahtuman.

Poimi alta Mian ja Peterin vinkit siihen, miten saat entistä enemmän irti digitaalisista mahdollisuuksista syksyn 2021 virtuaali- ja hybriditapahtumien toteutuksiin:

Mian opit virtuaalisesta Telia Day One -asiakastapahtumasta

  1. Myyjien ja asiakkaiden väliset kohtaamiset: Erittäin aktiivinen keskustelu virtuaalialustan 1-on-1-chatissä ja videopuheluissa myyjien ja asiakkaiden välillä yllätti ja ylitti tapahtumalle asetetut myyntitavoitteet
  2. Sisäinen sitouttaminen tapahtumaan elintärkeää: kun johto, myynti, ja kumppanit on etukäteen otettu mukaan ja sitoutuneita siihen, että tapahtumasta tulee menestys, mahdollistaa se aidon onnistumisen
  3. Asiakaslähtöisyys: asiakkaat haluavat nyt valita, missä kanavassa, miten ja milloin hän osallistuu tapahtumaan. Virtuaalisuus loi mahdollisuuden osallistua livenä, hyödyntäen vuorovaikutusta tai jälkikäteen, katsomalla alustalle tallennettuja, itseä kiinnostavia sisältöjä tapahtumasta. 
  4. Virtuaalitapahtumat mahdollistavat maailmanluokan puhujat ja niiden sisältöjen laatu onkin noussut entistä merkittävämpään rooliin

Peter Barkmanin opit Solitan ulkoisista ja sisäisistä virtuaalitapahtumista:

  1. Virtuaalitapahtuman digitaalinen jalanjälki on monipuolisempi ja parempi kuin fyysisellä tapahtumalla.
  2. Onnistumisen takaavat entistä terävämmät copytekstit ja laadukkaammat sisällöt, sekä niiden tehokkaampi jakelu ja uusiokäyttö 
  3. Virtuaalitapahtumissa yllätti se, miten hyvin vuorovaikutuksella saatiin aikaan laadukkaita kontakteja ja keskusteluja uusilla markkinoilla, joita ei olisi saavutettu fyysisten tapahtumien avulla.

Herättikö artikkeli ajatuksia? Ota yhteyttä, niin lähdetään yhdessä tutkimaan teidän uniikin tapahtuman luonnetta.

Copyright © 2021 TAPAUS