Sana ”promootio” tulee latinasta ja tarkoittaa ”ylentää arvossa”. Tämän kirjaimellisen merkityksen asettaminen myynninedistämisen ohjenuoraksi ei ole hullumpi idea.
Promootion tavoite
Promootion tavoite esitetään usein karuna numerona, kuinka monta yksikköä tuotetta pyritään jakamaan – aivan kuin kyseessä olisi jotakin sellaista, josta halutaan eroon. Tietenkin taustalla on aivan oikea ajatus, että vain kokeilemalla kuluttajat voivat vakuuttua tuotteen erinomaisuudesta, mutta entä jos määrittelisit seuraavan promootiosi tavoitteet monipuolisemmin?
Promootiot ovat parhaimmillaan autenttisia tilanteita, joissa keskusteluyhteys tuotteesi potentiaalisten ostajien kanssa on avoin. Palaute on välitöntä ja parhaassa tilanteessa hyvinkin rehellistä. Anna siis aikaa näiden kohtaamisten vaalimiseen. Ehkä saat tuloksena uuden brändilähettilään tai niin hyvin perustellun kritiikin, että siitä on hyötyä. Promootion tavoitehan voisi olla vaikka videolle saatujen kommenttien määrä. Ne ovat esimerkki ”saaliista”, joka jää haltuusi, kun tilavarauksesi on loppu.
Tuloksien mittaaminen
Ylipäänsä promootio on sen verran merkittävä panostus, että tuloksia pitäisi pystyä mittaamaan muutenkin kuin sillä, että näytelaatikot ovat tyhjät. Luontevat syyt palata asiaan ja muistuttaa promotoidusta tuotteestasi kannattaa hyödyntää. Arvonta ei ehkä ole villin luova ratkaisu, mutta jos potentiaalinen asiakas antaa samalla markkinointiluvan, se puoltaa paikkansa.
Vielä yksipuolista viestintää parempi tilanne on se, jossa promootio on vasta ensimmäinen repliikki vuoropuhelussa asiakkaan kanssa. Hakeutuipa asiakas takaisin brändisi pariin käyttääkseen promootiossa saamansa alennuskoodin, osallistuakseen suosittelukampanjaan, tykätessään Facebook-sivusta tai rekisteröityessään äänestämään seuraavaa tuotemakuasi, aktiivinen toiminta on osoitus siitä, että olet tehnyt promootiollasi vaikutuksen.
Olipa promootiosi tavoite ja sen mittaustapa mikä hyvänsä, luo onnistumisen edellytykset panostamalla sijaintiin ja ajoitukseen. Ihanteellisessa tilanteessa promootiosi tapahtuu paikassa tai tilanteessa, jossa mielentila tuotteesi kokeilemiseen on valmiiksi kohdillaan. Kylmä juoma kesäfestareilla on ilmeinen esimerkki, mutta miten toimisi kuuma kaakao sillalta pilkkijöille tai nopea mobiilipeli bussia odottaville? Mieti, onko laatu tärkeämpää kuin määrä, anna mielikuvituksellesi mahdollisuus ja ylennä tuotteesi promootiolla!
Tapaus valitsee ammattitaitoiset promoottorit yrityksellesi.