Kaikkien aikojen kesä kuluttajabrändeille

Kerromme blogissa miltä näyttää tapahtumakenttä kuluttajabrändien vinkkelistä kesällä 2022.

Helleraja paukkuu, puistot vihertävät, ihmisvilinä täyttää kadut ja aukiot. Kuulostaako tutulta, ja odotetulta, kesältä? Se ei ole enää kovin kaukana. Viime vuosien epävarmojen aikojen jälkeen käsillä näyttäisi nyt olevan brändikokemusten juhlavuosi, tai ainakin paluu normaaliin, sillä kaupunkien tapahtumakalenterit täyttyvät ja yleisötapahtumien lipunmyynti käy kiivaana.

Kuluttajalähtöisyys vaikuttamisen ytimessä

Patoutunutta tarvetta kohtaamisille ja kokemuksille selvästikin on, mutta ovatko kuluttajabrändit huomioineet tämän? Erityisesti kesällä ihmisten siirtyessä ulkoilmaan mahdollisuuksia kuluttajien kohtaamiseen, ja siten heihin vaikuttamiseen, on monia. Hyödynnettävissä on valmista infraa ja yleisöä, kuten urheilutapahtumia ja festareita, tai kohtaamispisteitä voi rakentaa sinne, missä ihmiset liikkuvat.

Jalkautuminen kuluttajien pariin tarjoaa paikan brändeille vaikuttaa brändikokemukseen monitasoisen muistijäljen kautta. Kesän kuluttajatapahtumat toimivat tehokkaana alustana kohdata kuluttajia sitouttamalla, tarjoten elämyksiä ja mahdollisuuksia jaetuille kokemuksille. Näistä esimerkkeinä brändiaktivoinnit, eksklusiiviset kokemukset, lanseeraukset ja promootiot. Erityisesti nuoret kuluttajat ovat perinteisen mainonnan näkökulmasta haastava kohderyhmä, joten kuluttajakohtaamiset tunnepohjaisine erityispiirteineen tarjoavat hyviä mahdollisuuksia heidän tavoittamiseen ja sitouttamiseen.

Elämyksellisyys on yksi tärkeimpiä asiakaskohtaamisten trendejä

Loppuvuodesta 2021 toteuttamamme tutkimuksen mukaan 66 % kuluttajabrändeistä aikoo panostaa elämykselliseen markkinointiin aiempia vuosia enemmän. Brändit miettivät, kuinka elämykset ja kokemukset tuodaan osaksi markkinoinnin kokonaisuutta koko asiakaspolun varrelle. Kuluttajatapahtumat vastaavat tähän mahdollistamalla kohtaamiset aina tunnetuksi tekemisestä sitouttamiseen ja ostopäätökseen asti.

Kuluttajakohtaamisten tavoitteet brändille voivat olla kaupallisia, brändimielikuvaan vaikuttavia tai mitä tahansa siltä väliltä. Tulevana kesänä kuitenkin tarjoutuu myös ennenäkemätön paikka rohkaista ihmisiä palaamaan normaaliin sosiaaliseen elämään. Tarjoamalla elämyksiä ja tuomalla kuluttajille heidän kovasti janoamiaan jaettuja kokemuksia ja huomioimalla esimerkillään terveysturvallisuus, voidaan yhteiskunnallisestikin palauttaa mieliin tunnelmat siitä, kuinka kesä todella on ihmisen parasta aikaa.

Festarikumppanuuksia yhä tarjolla

Myös festarijärjestäjät odottavat tulevaa kesää innolla. Haastattelimme Ruisrock Festivalin kumppanuuspäällikköä Ossi Luotoa ja mm. Sidewaysia ja Provinssia järjestävän Fullsteamin toimitusjohtajaa Tuomo Tähtistä. Millaisia ajatuksia heillä on tulevasta kesästä? 

“Lähdemme kesään todella hyvillä tunnelmilla. Kesästä näyttää tulevan erittäin vilkas ja yleisöllä on selkeästi patoutunutta halua päästä festareille. Tuntuu että kaikki – niin asiakkaat, artistit kuin me tapahtumajärjestäjätkin – odottavat kesää yhtä innolla”, kertoo Tähtinen. Luoto on samoilla linjoilla: “Tosi hyvillä mielin ja innostunein odotuksin valmistaudutaan festarikesään. Lipunmyynti on edennyt ennätysvauhtia.” 

“Vaikka lipunmyynneissä ollaan jopa edellä koronaa edeltävää aikaa, kumppanit sen sijaan ovat olleet hieman normaalia myöhemmin liikkeellä. Kumppanuusneuvotteluita on tällä hetkellä vielä jonkin verran päällä, joten mukaan siis mahtuu vielä,” kertoo Tähtinen.

“Erityisen kiinnostavaa on nähdä mitkä brändit osaavat tulevana kesänä ottaa nyt käsillä olevasta mahdollisuudesta täyden hyödyn irti. Pitkän tauon jälkeen on taas lupa viettää aikaa yhdessä ja nauttia kesäisestä festaritunnelmasta. Tapahtumat ovat ihana ympäristö kohdata – ihmiset ovat liikkeellä iloisin ja avoimin mielin, usein porukassa, ja valmiina niin kokemaan kuin kokeilemaan uusia asioita. Parhaat festareilla syntyvät muistot kestävät loppuelämän, ja monet tapahtumissa vietetyt hetket ovat sellaisia, joihin halutaan ja kaivataan takaisin vielä pitkään,” toteaa Luoto. 

Mietitkö miten kohdata kuluttajia kesällä 2022?

Kerron mielelläni lisää ratkaisuistamme kokemukselliseen markkinointiin, joka on enemmän kuin mainontaa. Autamme brändejä suunnittelemaan ja toteuttamaan kuluttajakohtaamisia, jotka tuottavat mitattavaa arvoa, kuluttajalle merkityksellisellä ja terveysturvallisella tavalla.

Mikael Castrén, liiketoimintajohtaja, TAPAUS

p. 050 358 1818

mikael.castren@tapaus.fi

Copyright © 2022 TAPAUS