Vaikuttava virtuaalitapahtuma ja ikuinen wow’n vaikeus

Kuinka rakentaa kerta toisensa jälkeen asiakastapahtuma, joka herättää osallistujissa wow-elämyksen? Yksi mahdollisuus on ottaa mukaan uudet teknologiat ja rakentaa huomiota herättävä virtuaalitapahtuma.

049 Accenture HPBF 2017 Helsinki 28.3.2017.jpg


Aikana, jona digitalisaatiosta on puhuttu jo riittämiin, yritykset yrittävät kilvan osoittaa edelläkävijyyttään. Aina on ollut tärkeää olla kehityksen kärjessä, mutta nyt manataan sitä, kuinka oman alan disruptio on aivan nurkan takana. Valtaosa digitaalisesta muodonmuutoksesta tapahtuu kuitenkin kulisseissa ja huomaamatta.


Mutta kun osa digitalisaatiosta on näkymätöntä, eikä kaikesta voi edes kertoa, miten todentaa asiakkaille konkreettisesti ajan hermolla olemisesta? Yksi tapa osoittaa digitaalista valmiutta ja kyvykkyyttä omaksua uusia teknologioita, on ottaa ne osaksi omaa asiakastapahtumaa. Tapahtumaan voi liittää erilaisia virtuaalisia elementtejä ja parhaimmillaan koko tapahtuma voidaan järjestää useassa paikassa samaan aikaan etäyhteyksien avulla.


Näin teki esimerkiksi Accenture, joka halusi tuoda digitalisaation näkyväksi osaksi omaa vuoden tärkeintä asiakastapahtumaansa. Accenturen High Performance Business Forum järjestettiin virtuaalitapahtumana yhtä aikaa neljässä eri pääkaupungissa. Myös tapahtuman sisällössä käsiteltiin uusien teknologioiden mahdollisuuksia.

028 Accenture HPBF 2017 Helsinki 28.3.2017.jpg

 

Ei pelkkää hypeä ja höpinää

Virtuaalitapahtumat eivät ole mikään pelkkä markkinointikikka tai silmänkääntötemppu. Virtuaalisissa elementeissä piilee aito mahdollisuus luoda isompi, vaikuttavampi ja moniulotteisempi tapahtuma kuin muutoin. Osa tapahtumien sisällöstä voi tulla kaukaa ja osa osallistujista voi olla etänä. Erilaiset osallistumismahdollisuudet, kuten sosiaalisen median hyödyntäminen, lisäävät interaktiivisuutta.
 

Tulevaisuudessa nähtäneen tapahtumia, jotka rakentuvat pelkästään virtuaaliympäristöön ja joihin osallistutaan VR-lasien avulla omalta kotisohvalta. Toisaalta näemme edelleen arvon sillä, että ihmiset tulevat yhteiseen tilaan, vaikka osa sisällöstä ja elämyksestä olisikin virtuaalisesti luotu.
 

Virtuaalitapahtumia järjestetään vielä verrattain vähän, jolloin pienelläkin virtuaalisella elementillä on mahdollisuus saada aikaan suuri elämys. Mitä, jos seuraavan asiakastapahtumasi keynote-puhuja esiintyisikin virtuaaliyhteyksien välityksellä jostain kaukaa? Tai entä, jos tapahtuma olisikin useassa lokaatiossa yhtä aikaa ja kommunikaatio tapahtumien välillä käytäisiin verkossa? Mitä, jos yleisö voisi osallistua ohjelman kulkuun muutenkin, kuin esittämällä kysymyksen puheenvuoron päätteeksi?

Ota yhteyttä, niin tehdään se mahdolliseksi!

timo.aalto@tapaus.fi, 0400 801 205.

Tutustu tekemiimme toteutuksiin täällä!

28.8.2017