Miten valitsen tapahtumalleni sopivat sosiaalisen median kanavat?

Kun olet päättänyt tapahtumasi paikan ja ajankohdan, seuraava tehtäväsi on digitaalisen presenssin luominen. Digikanavia ei kannata valita summanmutikassa, vaan tapahtumasi luonne ja kohderyhmät mielessä pitäen.

#

Digikanavia valittaessa kannattaa olla tietoinen niiden erikoispiirteistä ja pohtia kohdeyleisöä, tapahtuman luonnetta ja resursseja. Listasimme eri some-alustojen olennaisimmat faktat tapahtumatuotannon kannalta.

Massat tavoittava Facebook

Facebook on suomalaisyritysten sisältömarkkinoinnissa eniten käyttämä sosiaalisen median kanava. Se auttaa sinua tavoittamaan massat ja aktivoimaan tapahtumastasi käytävää keskustelua ennen, aikana ja jälkeen.

FB toimii erinomaisesti käytännön järjestelyjä koskevan tiedon jakamiseen ja asiakaspalvelun tukena, sillä käyttäjät voivat esimerkiksi esittää järjestäjälle kysymyksiä.

Soveltuu erityisesti näyttelyiden, konserttien ja muiden vapaamuotoisten tapahtumien järjestämiseen.

Reaaliaikainen Twitter

Twitter on ketterä ja luonteeltaan äärimmäisen reaaliaikainen kanava, ja siten ihanteellinen tapahtuman aikaiseen sisällöntuotantoon.

Kanava tavoittaa tehokkaasti paitsi tapahtumasi osallistujat, myös muut alan vaikuttajat ja ammattilaiset. Voit luoda tapahtumallesi oman #hashtag:in, mikä lisää todennäköisyyttä saada uudelleen twiittauksia ja näkyvyyttä.

Sopii erityisesti seminaarien ja ammattilais- sekä urheilutapahtumien järjestämiseen.

Ammattilaiset keräävä LinkedIn

LinkedIn on ikään kuin työelämän Facebook, ja suunnattu eri alojen ammattilaisille. LinkedInissä jaat sisältöä ja verkostoidut tapahtumasi kannalta merkittävien tahojen kanssa. Kanavassa viestitään asiantuntijuutta, ja tyyli on virallisempi kuin esimerkiksi Facebookissa.

Soveltuu erityisesti verkostoitumistapahtumiin, ammattilaistapahtumiin sekä suuriin yritystapahtumiin.

Tunnelmoiva Instagram

Instagramissa jaetaan sekä kotikutoisia että ammattimaisia kuvia ja lyhyitä videoita. Sovelluksessa voit julkaista kuvia tapahtumastasi, sen esiintyjistä, materiaalia kulissien takaa sekä aktivoida kävijät levittämään tapahtumasi ilosanomaa heidän itse ottamillaan Insta-kuvilla. Maksimissaan 15 sekuntia kestävällä videolla voit esitellä esimerkiksi tapahtumasi yleistunnelmaa.

Soveltuu erityisesti messuihin, konsertteihin, tuotelanseerauksiin ja festivaaleihin.

Liikkuvan kuvan Youtube

Youtube on videosisältöjen kuningas, jota voit hyödyntää mainosten, trailereiden ja dokumentaaristen sisältöjen julkaisemiseen. Annotaatioiden, eli videoon lisättävien visuaalisten elementtien avulla katsoja voidaan ohjata esimerkiksi tapahtuman pääsivulle tai rekisteröitymislomakkeeseen. Tuotantovaiheessa kannattaa huomioida äänenlaatu ja valaistus.

Soveltuu erityisesti seminaareihin, ammattilais- ja yksityistapahtumiin sekä festivaaleihin.

Tavoitteletko siis ammattilaisia vai mahdollisimman laajaa kävijämassaa? Onko sinulla resursseja ja osaamista kuvien ja videosisältöjen tuottamiseen? Kun otat tällaiset seikat huomioon, olet jo matkalla kohti hyvää ja harkittua digipresenssiä. Sitten päätät ja annat palaa!

Lisää vinkkejä siihen, kuinka hyödynnät digitaalisia kanavia tapahtumassasi ja mittaat onnistumistasi löydät Tapauksen tapahtumamarkkinoinnin digioppaasta.

28.1.2015