Ruotsin johtava tapahtumamarkkinointitoimisto Eventyr siirtyi osaksi TAPAUS Groupia tammikuussa 2020. Haastattelimme Eventyrin toimitusjohtajaa Sofi Franzenia heti tuoreeltaan TAPAUS Groupiin yhdistymisen jälkeen.
Perustit Eventyrin 25 vuotta sitten. Mikä sai sinut vakuuttuneeksi, että haluat lyödä hynttyyt yhteen nyt Tapauksen kanssa.
Meitä on vuosien aikana lähestynyt useampi yritys ostotarjouksen kanssa. En ole kuitenkaan koskaan kokenut samanlaista samankaltaisuuden tunnetta kuin kohdatessani Tapauksen Timon. Kun hän kertoi itsestään, yrittäjyydestään ja Tapauksesta, tuntui kuin hän olisi kertonut minun tarinaani. Sen lisäksi, että olemme saman ikäisiä ja yhtä kauan alalla marinoituneita, meillä on samanlainen intohimo tapahtumia kohtaan. Merkityksellisintä kuitenkin oli se, että jaamme samanlaisen yrityskulttuurin, jonka keskiössä ovat työntekijät. Yrityskaupan myötä Eventyrin ja Tapauksen työntekijät pääsevät oppimaan toisiltaan uutta, ja voimme kehittyä sekä yhdessä olla Pohjoismaiden johtava tapahtumatoimisto. Minulle ja Eventyrille on tärkeintä, että kehitämme jatkuvasti itseämme uusilla, isommilla haasteilla.
Mitä eroja näet Eventyrin ja Tapauksen välillä – tai Suomen ja Ruotsin tapahtuma-alan välillä?
Ruotsissa sisäiset kohtaamiset ovat merkittävä johtamisen työkalu. Me emme vain suunnittele ja toteuta yksittäisiä tapahtumia, vaan olemme enemmänkin asiakasyrityksen johdon strateginen suunnittelu- ja toteutuskumppani vuoden ympäri.
Tässä näkyy ehkä suurin ero Suomen ja Ruotsin välillä. Olen kuullut, että suomalaiset yritykset monesti satsaavat kerran vuodessa isosti yhteen henkilöstötapahtumaan. Me taas teemme asiakkaillemme strategisia vuosisuunnitelmia, sisältäen vaikka sarjan kohtaamisia, jotka saavat työntekijät vahvemmin omaksumaan yrityksen kulttuurin sekä arvot ja siten sitoutumaan yritykseen.
Sisäiset B2E-tapahtumat ovatkin meidän isoin liiketoiminta-alueemme, kun taas Tapaus on erikoistunut erityisesti yritys- ja kuluttajatapahtumiin ja messuihin. Tavoitteenamme on vaihtaa osaamista ja oppia entistä enemmän toisiltamme vaikuttavampien kohtaamisten toteuttamiseksi.
Miten Eventyrin yhdistyminen TAPAUS Groupiin näkyy käytännössä?
Tulemme kummatkin palvelemaan ensi sijaisesti paikallisia asiakkaitamme Ruotsissa ja Suomessa. Meillä on tavoitteena saada myös yhteisiä pohjoismaisia asiakkuuksia. Uskon, että asiakkaamme ovat tässä yrityskaupassa suurimmat voittajat, koska aiomme tulevaisuudessa tehdä työntekijävaihtoa erityisesti suunnitteluosaamisen jakamiseksi ja laajentamiseksi. Otamme myös Eventyrissä käyttöön Tapauksen digitaalisen projektinhallintajärjestelmän.
Miten B2E-tapahtumien ammattilaiset toteuttavat oman ensimmäisen yhteisen tapahtuman?
Tulemme puolivälissä vastaan, sillä Eventyrin ja Tapauksen työntekijöiden ensimmäinen yhteinen kohtaaminen tapahtuu maaliskuussa Ahvenanmaalla. Matkustamme sinne junalla sekä laivalla ja itse matka tulee olemaan jo osa TAPAUS-matkan elämystä. Pitkä yhteinen viikonloppu tulee olemaan äärettömän innostava, hauska ja mielenkiintoinen – sekä meidän ensimmäinen yhteinen tapahtumatoteutuksemme. Ja hyvä esimerkki siitä, ettei aina tarvitse matkustaa kauaksi kokeakseen ainutlaatuisia hetkiä ja kohtaamisia.
Olet ollut tapahtuma-alalla 25 vuotta. Mitä trendejä tai muutoksia alalla on tapahtunut viime vuosina?
Sisäisten tapahtumien merkitys ja strateginen lähestyminen niitä kohtaan on kasvanut isosti viimeisten 5 vuoden aikana. Yritysten on panostettava aiempaa enemmän nykyisiin työntekijöihin ja heidän sitouttamiseensa. Vahvistamme tapahtumien elämyksellisyyttä ja viestejä entistä enemmän digitaalisilla työkaluilla ja sovelluksilla. Lisäksi vastuullisuus on noussut merkittäväksi aiheeksi tapahtuma-alalla. Konsultoimme entistä enemmän asiakkaitamme tapahtumien ja sisäisten tapaamisten toteuttamisesta vastuullisella, mutta luovalla tavalla. Vaikka henkilöstöä ei lennättäisi ulkomaille, ei se tarkoita, etteikö off site -matka voisi olla innostava ja luova myös kotimaassa. Vastuullisuus vain haastaa meitä luomaan entistä oivaltavampia toteutuksia.
Kiitos Sofi haastattelusta!
Lue myös, mitä media on kirjoittanut Tapauksen laajentumisesta Ruotsiin
Kauppalehti: Tapahtumamarkkinointitoimisto TAPAUS laajenee yrityskaupalla Ruotsiin
Markkinointi&Mainonta: Tapahtuma buumi jatkuu – TAPAUS osti firman Ruotsista
Dagens Industri: Jag var tvungen att låtsas när DI ringde
Resume: Eventyr går samman med finska Tapaus – bildar Nordens största eventbyrå
EventEffect: Eventyr går samman med finska Tapaus
Mietitkö tapahtuman järjestämistä Pohjoismaissa tai haluaisitko kuulla lisää
henkilöstökohtaamisten strategisesta suunnittelusta?
Ota yhteyttä Timoon, hän juttelee mielellään kanssasi aiheesta lisää!