Keskinkertaiset tapahtumat tulevat kuolemaan

Timo Aalto ennustaa, että keskinkertaiset tapahtumat tulevat kuolemaan ja ne, jotka pystyvät koskettamaan asiakasta sekä livenä että koko pitenevän elinkaaren ajan, kasvattavat merkitystään.

Ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa verkossa. Asioita luodaan, koetaan ja jaetaan virtuaalisesti. Moni – ja minä yhtenä heistä - on jo huolissaan elävien kohtaamisten katoamisesta: emme ehdi enää tavata toisiamme livenä.

Siksi onkin vähän yllättävää, että elävä kokemus on itse asiassa sosiaalisen median paras kaveri. Molemmat tarvitsevat toisiaan.

Miksi?

Siksi, että elävät kokemukset ovat parasta sisältöä sosiaalisessa mediassa. Asiat, jotka tapahtuvat tässä ja nyt.

Tahdomme edelleen kokea asioita paikan päällä tai ainakin juuri silloin, kun ne tapahtuvat. Ja tahdomme myös jakaa nämä kokemuksemme.

Tästä on kysymys, kun Cheek vetää täyteen kaksi stadionillista suomalaisia, koko viihdemedia ja sen yleisö seuraavat perässä ja juttu lähtee lentoon sosiaalisessa mediassa. Ennakkohypeä on toki eletty somessa jo kuukausia etukäteen.

Toinen hyvä esimerkki on Nordic Business Forum, joka myydään melkein loppuun aina viimeisenä päivänä edellisen vuoden tapahtumassa, vaikka kaikki puhujat voisi katsoa striimin yli tai katsoa etukäteen netistä. Ihmiset tulevat sinne tunnelman ja toistensa vuoksi.

Tai pienemmässä mittakaavassa: yritystapahtumaan osallistuvat ovat yhteydessä toisiinsa jo ennen tapahtumaa, jakavat tapahtuman sisältöä toisilleen ja muille sen aikana sekä rakentavat yhdessä tapahtuman järjestäjän kanssa tapahtumasta pysyvän sisältökokonaisuuden verkkoon.

Toinen syy on yksi ihmisen perimmäisistä tarpeista: yhteen liittyminen. Mikä on hienompaa, kuin inspiroituminen tai villiintyminen kiinnostavasta sisällöstä ja jakaa sen hengenheimolaisten kanssa. Vaikka sen kaiken voisi nauttia yksin kotisohvalta.

Myös markkinoijalle liven ja somen yhdistäminen tarkoittaa mahdollisuutta kasvattaa tapahtumien merkitystä. Tapahtumista voi tehdä somen avulla isompia, osallistavampia ja vaikuttavampia.

Ilmiöllä on myös kääntöpuolensa. Kun ihmisillä on enemmän mahdollisuuksia kuin koskaan, ei keskinkertaisuus enää kiinnosta. Tämä näkyy vähäisenä kiinnostuksena sisällöltään köyhiin tapahtumiin.

Ennustankin, että keskinkertaiset tapahtumat tulevat kuolemaan ja ne, jotka pystyvät koskettamaan asiakasta sekä livenä että koko pitenevän elinkaaren ajan kasvattavat merkitystään.

Se vähenevä aika, jonka edelleen olemme valmiit antamaan toistemme kohtaamiseen, kannattaa käyttää hyvin.

Kirjoitus on julkaistu alun perin Markkinointi & Mainonta -lehdessä syyskuussa 2015. 

23.11.2015 – Kirjoittaja: Timo Aalto