liwlig-tapaus-case-showroomit-fortum-showroom-loviisa-2023-3 liwlig-tapaus-case-showroomit-fortum-showroom-loviisa-2023-3

Suunnitelmasta Showroomiksi

  • Espoo
  • Finland
  • Brand Experience
  • Retail Experiences & Showrooms

Tapaus ideoi, suunnitteli ja toteutti yhteistyössä Fortumin asiantuntijoiden kanssa Loviisaan showroomin, jonka tarkoitus on jakaa ja lisätä tietoa ydinvoimasta. Tiimi sukelsi syvälle sisältöön ja pääsi hyödyntämään monipuolista osaamistaan mm. sisältö- ja tilasuunnittelussa, tekniikan asiantuntemuksessa sekä tuotannon toteutuksessa.

Ydinvoima on läsnä arjessamme päivittäin. Osalle meistä se on täysin tuttua ja siihen osataan suhtautua luonnollisena osana yhteiskuntaa mutta toisinaan se herättää paljon keskustelua mediassa ja merkitsee jotain vaikeasti hahmoteltavaa, jopa pelottavaakin. Fortumilla on Loviisassa ydinvoimala, jonka toiminnasta Fortum halusi jakaa tietoa kaikille kuluttajille, vaikka itse ydinvoimalaan ei pääse vierailemaan.

Syntyi ajatus Fortumin Loviisan showroomista, joka toimii ydinvoiman näyttelytilana kuluttajille. Tavoitteena oli, että jokainen kävijä - olipa kyseessä sitten koululainen, eläkeläinen tai alan asiantuntija, oppisi jotain uutta ydinvoimasta käydessään tilassa. Toteutukseen tarvittiin kumppani, jonka kanssa Fortumin asiantuntijat pystyivät yhdessä muokkaamaan vaikeasti ymmärrettävän asian konkreettiseksi näyttelykokonaisuudeksi. Tapaus liittyi mukaan suunnittelemaan, ideoimaan ja tuottamaan kokonaisuutta.

Yhteisen ymmärryksen rakentaminen

”Aluksi emme olleet täysin varmoja siitä, mitä showroomilta uskaltaisi odottaa, mutta kun näimme ensimmäiset suunnitelmat, innostuimme ja asiat alkoivat hahmottua konkreettisiksi meillekin. Lopputulos ylitti odotuksemme. On ollut ilo nähdä, miten innokkaasti kävijät tutkivat eri esittelypisteitä näyttelytilassa”.

– Mia Willberg – Viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö, Fortum, Loviisan voimalaitos

Jotta poikkeuksellinen showroom voidaan luoda, tarvitaan vahva ymmärrys brändistä, kokemuksellisuudesta, sisällöstä ja käytännön toteutuksesta. Tähän tarpeeseen koostimme kokeneen tiimin, jossa projektinjohdon ja tuotannon lisäksi oli mukana mm. suunnittelijoita, graafikoita, viestinnän osaajia, tilasuunnittelijoita, teknistä osaamista ja käyttöliittymäymmärrystä. Suunnittelutiimi sai toimeksiannon Fortumilta lokakuussa 2022. Tilat showroomille löytyivät vuoden vaihteessa ja ne remontoitiin tammi-maaliskuun 2023 aikana. Tila piti suunnitella toimivaksi ja brändiä kunnioittavaksi, turvalliseksi, esteettömäksi ja houkuttelevaksi. Mutta myös informatiiviseksi, mielenkiintoiseksi ja kaikkia aisteja palvelevaksi.

Kunnianhimoinen tavoite oli saada showroom valmiiksi 7.7.2023 mennessä. Tuona päivänä avautuisi myös Loviisan Asuntomessut, joten kaupungissa olisi runsaasti myös ulkopaikkakuntalaisia.

Suunnittelutyön aikana kokemuksellisuuden ytimeen nousi ydinvoiman alulle paneva voima: neutroni. Fortumin Circo-kierrätysmuovista valmistettu ”neutroni” on olennainen osa tilan käyttöliittymää. Jokainen kävijä saa tullessaan neutronin, joka aktivoi laitteita esittelypisteitä kierrettäessä.

Suunnitelmista käsinkosketeltaviksi tarinoiksi

Kävijäkokemuksen ideoinnin jälkeen alkoi intensiivinen sisältötyö. Fortumin asiantuntijat antoivat Tapaus-tiimille kuusi eri aihealuetta, jotka kokivat tärkeimmiksi sisältöaiheiksi ja lopulliset kertomukset valittiin ja käsikirjoitettiin tarinoiksi, jotka hallitsevat näyttelytilaa. Tilan eri alueet edustavat eri aihealueita ja reagoivat neutroniin synnyttäen tarinoita, joiden kerrontaa kokija saa ohjata. Showroomissa mm. tutustutaan ydinvoiman sekä Loviisan voimalaitoksen historiaan asettamalla neutroni aikajanan eri kohtiin, opitaan ydinpolttoaineen matkasta loppusijoitukseen liikuttamalla näyttöä ja kokeillaan omilla valinnoilla, millaisista osista Suomen sähköntuotanto muodostuu.

”Tässä projektissa yhteistyöllä oli valtava merkitys. Yhdessä Fortumin kanssa me onnistuimme kiteyttämään tärkeimmät tarinat, kertomaan ne maanläheisesti ja ymmärrettävästi ja vielä valjastamaan tekniikan tukemaan tätä uuden oppimista ja kokemista. Showroom on ehdottomasti kokemisen arvoinen paikka – tarinaltaan tietenkin mutta myös kokemuksena.”

– Venla Vainio, Suunnittelija, Tapaus

Neutronit jäävät elämään

Työvaiheita, yhteistyötahoja ja kumppaneita oli projektin aikana useita ja haluamme kiittää kaikkia projektiin osallistuneita onnistuneesta lopputuloksesta! Ennen kaikkea kiitoksemme tietenkin suuntautuu Fortumille, jolla oli uskallusta lähteä tähän unohtumattomaan projektiin.Fortumin showroom oli kesän 2023 aikana avoinna yleisölle 7.7.-6.8. välisenä aikana ja 7.8.2023 alkaen tila on avoinna sopimuksen mukaan opiskelija- ja muille ryhmille.

Tapauksen tiimi: Asiakkuusjohtaja: Milla Gröndahl Vastaava tuottaja: Valtteri Wallin Suunnittelu, tilasuunnittelu ja 3D-kuvat: Julius Merenranta, Venla Vainio, Petri Rantonen, Ruusu Kangas Tekninen suunnittelu, käyttöliittymä, sisällöt: Väne Kantola, Matti Riikonen, Sami Smith, Janne Huikko Erityiskiitokset pääkumppaneillemme Pågålle, Audicolle ja Martelalle.

CONTACT US

Milla Gröndahl

milla.grondahl@tapaus.fi