Kun on aika suunnitella tulevaa, harva yritys kääntyy selvännäkijän puoleen. Tulevaa ennakoidaan, mutta jokainen yritys päättää itse mihin se haluaa mennä. Strategia kertoo miten maaliin päästään.
Nokian Renkaiden sisäinen strategiatyö oli julkistamista vaille valmis. Yrityksen brändiä sekä koko organisaatiomallia oli ravisteltu. Seuraavaksi piti ratkaista, miten viesti jalkautetaan sisäisesti.
Global Leadership Event -tapahtuma kokosi reilut 120 henkeä Helsingin Kaapelitehtaalle keskustelemaan tulevan vuoden yhteisistä tavoitteista sekä strategiatyön tuloksista.
”Tavoitteena oli sitouttaa esimiehet strategiaan, organisaatiomuutokseen sekä brändiuudistukseen. Lisäksi halusimme viestiä tulevaa työkulttuurimme muutosta. Tänä päivänä työn tekeminen ei ole enää sidottua toimistopöytään vaan työtä tehdään joustavasti, missä ja milloin tahansa,” kertoo Nokian Renkaiden markkinointijohtaja Antti-Jussi Tähtinen.
Joustava työkulttuuri toimi myös tapahtuman suunnittelun punaisena lankana. Osallistujille haluttiin antaa elämys puutuneiden pakaralihasten sijaan. ”Millainen on brändi kokemuksena? Koko suunnittelu perustui tälle ajatukselle, ja halusimme antaa osallistujille mahdollisuuden kokea strategia ja muutos käytännössä,” kertoo Tapauksen projektijohtaja Caroline Korhonen.
Saa katsoa, ja pitää koskea
Kaapelitehtaan tehdasmiljöö tarjosi rouheat puitteet. Tila rakennettiin elämykseksi, jossa strategia, brändiuudistus, arvot sekä työkulttuuri heräsivät henkiin.
”Olisimme voineet järkätä tapahtuman perinteiseen tyyliin hotellin seminaaritilassa. Mutta, ei se fiini, valkoinen pöytäliina ole oikein meidän näköinen juttu”, Antti-Jussi toteaa.
Muutoksen tavoin, seminaaritila laitettiin liikkeelle ja tilan asetelmaa vaihdettiin päivän aikana useamman kerran. Pystypöydät ja kalvosulkeiset saivat väistyä, ja yhteistä aikaa vietettiin istuen, seisten, kahvilamiljöössä ja lopulta jopa jumppapallojen päällä.