Neste, yhtiökokous 2018

Neste Oyj:n yhtiökokouksiin osallistuu liki 1000 ihmistä. Suuri osakkeenomistajien määrä tekee yhtiökokousjärjestelyihin omat haasteensa, mutta samalla se on yhtiölle upea mahdollisuus.

044 Neste AGM 2018 (2).jpg

”Meille yhtiökokous on mahdollisuus osoittaa kiitollisuutta osakkeenomistajia kohtaan. Heidän yhtiönsähän tämä on”, painottaa Nesteen viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja Osmo Kammonen. ”Haluamme yhtiökokouksen olevan tyylikäs ja jossain määrin elämyksellinen tapahtuma. Kokonaisuuden pitää jäädä mieleen niin, että omistajat kokevat ylpeyttä omistuksestansa.”

Skaalautuvaa suunnittelua

Yhtiökokouksen järjestäminen poikkeaa monista yrityspuolen tapahtumatuotannoista siten, että osallistujamäärää ei voida etukäteen varmaksi tietää. Toki edelliset vuodet antavat osviittaa, mutta luku saattaa heittää sadoillakin. Vasta hieman ennen tapahtumaa tiedetään, täytyykö tapahtumapaikan seiniä venyttää.

Se vaatii suunnittelulta skaalautuvuutta. ”Tapahtumasuunnitelmassa täytyy olla joustovaraa ja tilan suhteen täytyy miettiä eri skenarioita. Koska kaikilla osakkeenomistajilla täytyy olla mahdollisuus osallistua, niin meidän on varauduttava kaikkeen”, kertoo Hannu Huttunen Tapaukselta.

053 Neste AGM 2018 (2).jpg

Ilmettä, iloa ja edistyksellisyyttä

Tilan ja esitystekniikan ratkaisuilla viestitään Nesteen eteenpäin katsovaa asennetta. Yksi vuoden 2018 yhtiökokouksen keskeisimpiä viestinnän rakentajia oli yli 80 neliömetriä suuri screeni. Sen tehtävä oli yhtäältä käytännöllinen: myös salin perältä sisällön näkee mainiosti. Tärkeintä oli kuitenkin rakentaa vaikuttavaa kokemusta. Siksi myös esitysaineistoon kiinnitettiin paljon huomiota – pelkkä perinteinen PPT ei tällaiselle screenille sovi.

Niin sisällöissä kuin tapahtuman visuaalisessa ulkoasussa haluttiin pitää Nesteen brändi näyttävästi esillä ja viestiä vahvasta edistyksellisyydestä. Kokousalueen lisäksi tapahtumapaikalle oli rakennettu demoalue, jossa osakkeenomistajat saivat konkreettisesti käydä tutkimassa, mitä yhtiössä on kehitteillä ja mitä siellä tapahtuu. Yhtiökokous onkin ainutlaatuinen foorumi saada ihmiset henkilökohtaisesti paikan päälle.

Lopulta sanat ratkaisevat

Vaikka Neste juhlii 70-vuotista taivaltaan, haluttiin silti tässäkin yhtiökokouksessa katsoa menneen sijaan tulevaan. ”Tyypillisesti yhtiökokouksissa kerrataan mennyttä vuotta, mutta se tietohan on ollut saatavilla jo kuukausia ja vuosikertomuksen muodossa osakkeenomistajien luettavissa. Ei sieltä tule mitään uutta ja yllätyksellistä. Siksi tänäkin vuonna halusimme mieluummin katsoa eteenpäin: mitä tavoittelemme, mitä haluamme ja miten aiomme sen tehdä”, Kammonen kertoo.

Tärkeimmän puheenvuoron piti jälleen Nesteen toimitusjohtajana viimeistä kertaa lavalle noussut Matti Lievonen. ”Hän on vahvasti strateginen henkilö ja erinomainen puhuja. Toki puhe on suunniteltu ja valmisteltu huolella, mutta itse tilaisuudessa hän puhuu asiansa vapaasti, kulkee lavalla ja puhuttelee yleisöä aidosti. Siitä se vaikutus syntyy.”

045 Neste AGM 2018 (1).jpg

Screen Shot 2018-05-21 at 11.29.12.png
 

Tapauksen tiimi:

Projektijohtaja: Hannu Huttunen
Vastaava tuottaja: Janne Hakkarainen
Tuotantokoordinaattorit: Mikko Suomi, Max Laitinen

Haluatko kuulla lisää tästä tapahtumasta?
Ota yhteyttä: hannu.huttunen@tapaus.fi, +358 500 482 454