Airbus, CCW 2018

Helppoahan se olisi kaivaa varastosta viime vuoden lavasteet ja materiaalit, mennä samalla käsikirjoituksella kuin viimeksikin. Airbusin Secure Land Communications -bisnesyksikkö ei kuitenkaan halua päästää itseään helpolla. Kun yritys panostaa uudistumiseen ja edelläkävijyyteen, sen täytyy näkyä myös messuosaston ulkoasussa.
SZ2A5314_Photo_PasiSalminen_com.jpg

Critical Communications World 2018 -messut järjestettiin juuri Berliinissä ja Airbus pääsi jälleen yllättämään osastollaan. Yhden ison messuosaston sijaan he valtasivat kolme pientä ja ympäröivät omilla ständeillään messujen Networking bar -alueen. Sponsoroimalla Networking baria he saivat visuaalisesti haltuunsa todella ison alueen, jonne ihmiset jäivät mielellään tutkimaan, keskustelemaan ja verkostoitumaan.

”Haluan itse nostaa rimaa joka vuosi ja se vaatii myös pientä riskinottoa. Tänä vuonna toimme mukaan esimerkiksi kokonaan uuden Apps ecosystem -osaston, jossa yhteistyökumppanimme esittelivät applikaatioitaan. Lisäksi osaston rikkonainen pohjarakenne toi omat haasteensa – mutta myös mahdollisuutensa”, kertoo Igor Vinogradoff, Airbusin Senior Event Marketing Manager. Riskinotto kannatti, sillä osasto veti ihmiset puoleensa ja sai paljon kiitosta osakseen.

SZ2A4709_Photo_PasiSalminen_com.jpg

Kaikkeen ei pyydetty lupaa

”Mutta anteeksikaan ei ole tarvinnut pyytää”, Vinogradoff toteaa. ”Isot firmat haluavat aina pelata mieluummin varman päälle, mutta messuilla erottautuminen ja kontrasti naapuriständeihin on erittäin tärkeää. Siksi osa päätöksistä on vain tehtävä itsenäisesti, eikä varmisteltava muilta.”

Toki tulostenkin on puhuttava puolestaan. ”Messut ovat investointi ja siellä täytyy tehdä kauppaa. Jos osasto ei tue myyjien myyntityötä, ei ensi vuoden messubudjetti olisi juuri minkään kokoinen”, Vinogradoff sanoo. Inspiroiva, uusi ja energinen osasto luo kuitenkin myynnille menestyksekkäät puitteet. ”Kun meidän oma henkilökunta viihtyy osastollamme ja on siitä innoissaan, niin se välittyy kyllä asiakkaille ja synnyttää positiivista vetovoimaa.”

80 % uutta, 20 % vanhaa

Kunnianhimoinen riman nostaminen pistää laittamaan asiat uusiksi vuosi toisensa jälkeen. ”Muilla on yleensä enimmäkseen vanhaa ja vähän uutta, meillä se suhdeluku on päinvastoin”, Vinogradoff toteaa. Tietyt perusasiat eivät tietenkään muutu: logoa, värimaailmaa ja muita brändin kulmakiviä noudatetaan prikulleen. ”Mutta kaikki muu haastetaan. Arvostan, että TAPAUS lähtee rohkeasti villeihinkin ideoihin mukaan, eikä lyö kapuloita rattaisiin. Samasta rohkeudesta ja joustavuudesta kiitos kuuluu myös rakennuttajalle, Tomexpolle”, Vinogradoff kiittää.

”Olen siinä mielessä hankala asiakas, että olen todella tarkka yksityiskohtien kanssa, enkä päästä suunnittelijoita ja toteuttajia helpolla”, naurahtaa Vinogradoff. Se on pelkästään hyvä, sillä toisiamme kirittämällä saavutetaan uusia korkeuksia. ”Jos kaksi vuotta sitten joku olisi kertonut, millaista messuosastoa rakennamme Berliiniin, en olisi uskonut”, toteaa Tapauksen toimitusjohtaja Timo Aalto.

SZ2A5330_Photo_PasiSalminen_com.jpg

SZ2A4624_Photo_PasiSalminen_com.jpg

SZ2A4600_Photo_PasiSalminen_com.jpg

SZ2A4648_Photo_PasiSalminen_com.jpg

SZ2A4802_Photo_PasiSalminen_com.jpg

SZ2A4594_Photo_PasiSalminen_com.jpg
 

Tapauksen tiimi:

Projektijohtaja: Hannu Huttunen
Suunnittelu: Petri Rantonen
Vastaava tuottaja: Salla Pakaslahti
Tuottaja: Noora Mahlamäki
Tuotantokoordinaattori: Mikko Suomi

Haluatko kuulla lisää tästä tapahtumasta?
Ota yhteyttä: hannu.huttunen@tapaus.fi, +358 500 482 454