Ideat ja konseptit saavat muodon
Kun Tapauksen suunnittelutiimi saa käsiinsä asiakasbriiffin, on edessä usein tabula rasa eli tyhjä taulu. Briiffissä kuvaillaan millaista tunnelmaa ja kokemusta tavoitellaan. Tässä kohtaa budjetti on yleensä myös tiedossa, mutta laskukoneiden sijaan Tapauksella päästetään luovuus irti.
”Budjetti on usein asia, joka tuhoaa monta hienoa ja uskaliasta ideaa. Tapauksella filosofia on hieman erilainen. Ensin päästetään luovuus valloilleen ja sitten mietitään, miten konsepti toteutetaan budjetin rajoissa,” kertoo Tapauksen suunnittelija Petri Rantonen.
Tapauksen suunnittelijat Petri Rantonen ja Tuomas Westerlund antavat adjektiiveille ja abstrakteille ideoille muodon.
”Tavat toteuttaa hienoja juttuja asiakkaan budjetin sisällä löytyvät aina. Tämä onkin usein se luovin operaatio eli miten pystytään toteuttamaan makeimmat ideat asiakkaan antamien rajojen sisällä”, Tuomas toteaa.
Kohtaamiset ovat edelleen markkinoinnin keinoista kokonaisvaltaisin – mikään muu markkinoinnin muoto ei puhuttele yhtäaikaisesti kaikkia viittä aistia. Toimiva ja hyvin suunniteltu tila ei kuitenkaan perustu pelkkään aistien hemmotteluun.
”Tilasuunnittelijana mietin aina tilan toimivuutta – miten ihmiset liikkuvat tilassa, miten kävijät ovat vuorovaikutuksessa tilan kanssa? Tilan pitää olla hienon näköinen, mutta sen pitää myös mahdollistaa se mitä on luvattu”, Tuomas toteaa.
”Oma taustani on teollisen muotoilun puolella. Tietyissä asioissa tilasuunnittelu on hyvinkin lähellä teollisen muotoilun lähtökohtia. Kaiken pitää palvella yhtä ja samaa tarkoitusta. Sekä tuotteen että tilan tulee olla tarkoituksenmukainen”, Petri sanoo.